A kakaó enyhítheti a cukorbetegség szövődményeit: a flavanolok jótékony hatásai

Magyar Cukorbetegek Országos Szövetsége - MACOSZ.hu, akadálymentes verzió

Kilépés az akadálymentes nézetből

Olcsóbb könyvelőt szeretnél? Kattints ide!

Részletek Még több tipp

Kövessen minket:


Cikkek

Cikkek

2010.09.09.

 Szólj hozzá itt 

Te is elmondanád a véleményed?

0 komment

A kakaó enyhítheti a cukorbetegség szövődményeit: a flavanolok jótékony hatásai

Forrás: Origo

Talán meglepő, de a kakaó hamarosan felkerülhet a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésére ajánlott élelmiszerek listájára: egy új, átfogó vizsgálat eredményei szerint a flavanolokban gazdag kakaóital - a meghatározott mennyiségben történő fogyasztás esetén - kifejezetten jót tesz a diabéteszes betegek ereinek.


A flavonoidok jótékony hatásai

 

A kakaó kedvező élettani hatásaiért a flavonoidok közé tartozó természetes növényi vegyületek, a flavanolok felelősek: a különféle flavonoidok a kakaó és a csokoládé mellett előfordulnak a teában, a vörösborban, valamint egyes gyümölcsökben és zöldségekben is. Ahogy arról az Amerikai Kardiológiai Társaság folyóiratának most megjelenő számában olvashatunk, a 2-es típusú (inzulinnal nem kezelhető) diabéteszben szenvedő páciensek érműködése a súlyosan rendellenesről a normálisra változott az egyhónapos kakaó-kúrát követően, melynek során a résztvevők különleges összetételű, flavanolokban gazdag kakaót fogyasztottak. A tapasztalt javulás nem maradt el attól, amit testgyakorlással vagy a cukorbetegek által közönségesen szedett gyógyszerekkel lehet elérni: eszerint akár élvezetesen is küzdhetnénk a legtöbb cukorbeteg halálát okozó szív- és érrendszeri megbetegedések ellen.

Dr. Malte Kelm (Aacheni Egyetem, Németország) és munkatársai először a magas flavanoltartalmú kakaó alkalmazhatóságát vizsgálták egy kisebb, 10 fős betegcsoporton: ennek során az érműködés mutatóinak alakulását követték nyomon három különböző napon, eltérő mennyiségű flavanolt tartalmazó kakaó elfogyasztása után. A vizsgálat második szakaszában a huzamosabb ideig (egy hónapig) fogyasztott kakaó hosszútávú hatásait mérték fel: a 41 cukorbeteget véletlenszerűen osztották be a 321, vagy a mindössze 25 milligrammnyi flavanolt tartalmazó kakaót napi háromszor fogyasztó csoportok valamelyikébe. A két csoportnak adott kakaó egyébként minden érzékelhető tulajdonságában - színében, illatában, ízében - tökéletesen megegyezett, és még maguk a vizsgálatvezetők sem tudhatták, hogy melyik beteg melyik fajta kakaót kapja.

Az érműködést először a vizsgálat első napján, az első adag kakaó adása előtt, majd utána két órával tesztelték; mindezt megismételték a 8. és a 30. napon is. Az erek funkciójának felmérésére az úgynevezett FMD-tesztet (Flow-Mediated Dilation: átfolyás okozta értágulat) alkalmazták. A módszer az artériák fokozott szöveti oxigén- és tápanyagigényre adott tágulási válaszképességét határozza meg: a teszt során ultrahangos képalkotó eljárás segítségével mérik meg a kart ellátó artéria átmérőjét, majd az alkart néhány percre elszorítják egy vérnyomásmérő mandzsetta felfújásával. Az elszorított alkarban ez idő alatt vér- és oxigénhiány alakul ki, amit a szervezet azzal próbál kompenzálni, hogy több vért irányít az érintett izmokhoz. Egészséges emberben az artériák belső burkolata, az endotélium érzékeli a megnövekedett véráramlást, majd kémiai jeleket küld a simaizomsejtekből álló réteg felé: az artériák ennek hatására kitágulnak, a többlet vér pedig könnyebben átáramlik.

Az egészséges alanyokban a tágulás mértéke átlagosan 5,2 százalékos volt. A cukorbetegek FMD-válasza a felmérés kezdetekor ugyan még messze elmaradt a normálistól (az első adag kakaó elfogyasztása előtt mindössze 3,3%-osnak adódott), két órával az első adag kakaó megivása után viszont már 4,8%-osra emelkedett, és a javuló tendencia egészen a vizsgálat végéig folytatódott. A 8. napon a kakaó előtti érték 4,1%, a kakaó utáni 5,7%-os volt, a 30. napra pedig 4,3%-ig, illetve 5,8%-ig emelkedett a két érték. Valamennyi változás statisztikailag is kimutathatónak bizonyult, az alacsony flavanoltartalmú kakaót fogyasztók csoportjában ugyanakkor egyik vizsgált időpontban sem javult jelentősen a kakaó előtti és a kakaó utáni FMD-válasz - olvasható a tanulmány eredményeit bemutató sajtóközleményben.

A felmérés során használt kakaót, amely az átlagos napi flavanolbevitelnek (20-100 milligramm) a többszörösét tartalmazza, nem árulják a közönséges boltokban. A kutatók emiatt hangsúlyozzák, hogy vizsgálataiknak korántsem az a tanulsága, hogy a cukorbetegek mostantól mértéktelenül "nyakalhatják" a kakaót, hanem sokkal inkább az, hogy a táplálékkal bevitt flavanol ígéretesnek mutatkozik a szívbetegségek megelőzésében. "Mivel a gyógyszerekkel történő kezelés gyakran nem elég hatékony a cukorbetegség szövődményeinek a megelőzésében, az orvosoknak nagyobb hangsúlyt kellene fektetniük arra, hogy betegeiket a megfelelő életmódbeli változtatásokra is rábírják: ezek egyik eszköze lehetne a jövőben, ha a cukorbetegek - a szükséges mennyiségben - időnként kakaót is fogyasztanának" - tette hozzá Kelm.

Ossza meg másokkal is!

Vissza a(z) Cikkek kategóriába
címkék: 1-es típusú cukorbetegség, 2-es típusú cukorbetegség

Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni


Hírek

fizikai aktivitás, vércukorszint,

A fizikai aktivitás megemelheti a vércukor szintjét

Közismert, hogy mind a nemkívánatos testsúlygyarapodás megakadályozása, mind pedig a jó fizikai állapot fenntartása érdekében mind 2-es, mind 1-es típusú diabéteszesek számára...
fizikai aktivitás, vércukorszint,

cukorbetegség kockázata, cukorbetegség

A túl gyors evés növelheti a cukorbetegség kockázatát?

Valószínűleg sokan hallották már azt az érvelést, hogy minél lassabban eszünk, annál nagyobb az esélyünk arra, hogy ne együk túl magunkat és ne gyarapodjon a testsúlyunk. Most litván...
cukorbetegség kockázata, cukorbetegség

cukor, cukorfelvétel,

A gyerekek és a cukor

Az Egyesült Államokban működő Nemzeti Egészségügyi Statisztikai Központ adatai szerint a gyerekek étrendjükön belül naponta átlag 322 kalóriát hozzáadott cukor formájában...
cukor, cukorfelvétel,

egészségügy, francia egészségügy

Kemény döntések a francia egészségügy területén is

A probléma lényege: a francia egészségügy kiválóan teljesít, a születéskor várható élettartam 81 év, az újszülött halálozási ráta 3,9 1000 élveszületésre számítva, minden ezer...
egészségügy, francia egészségügy

finasterid

A finasterid kedvezőtlen hatása a szexuális működésre

A jóindulatú prosztata hipertrófia ás a hajhullás (alopécia) kezelésére hazánkban is alkalmazott finasterid kellemetlen mellékhatásaira hívja fel a figyelmet és elrendelte a szer...
finasterid

Még több hír
1 2 3 4 5

Szakértőnk válaszol

Érdeklődni szeretnék a napi szénhidrátmennyiségem 160 Ch-ban van megadva. Tanácsot szeretnék kérni,hogy...

Kedves Mamika 51! Kérdésére az alábbiakat gondolom: Ön intenzív inzulinkezelést kap. Ilyen típusú inzulinadagolás mellett az étkezéseinek számát az orvossal - felteheően - meg kellett...

Még több kérdés

Kalkulátorok

BMI (body mass index vagy testtömeg index) megmutatja, hogy Ön túlsúlyos-e. Értéke 18,5-25 között normális, 25-30 között túlsúlyról, 30 fölött elhízásról beszélhetünk.




Blogok

nem nem nem

2012-04-30 15:50:00

 Nem szeretem közölni, hogy cukorbeteg vagyok. A balkezes ember se közli, hogy balkezes, van ilyen és kész. Utálom a lesajnáló pillanatásokat.


Eseménynaptár

2012 Május

H K Sz Cs P Sz V
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
             

Programajánlat:

Cukorbeteg tábor 2012-ben is!

Egész héten színes szabadidős programok várják a legifjabb diabéteszeseket. A tábor ideje...

A hónap programjai
Éves naptár

Tévhitek a diabetesről

A "csodadiéták" nem gyógyítják a cukorbetegséget

A "csodadiéták" nem gyógyítják a cukorbetegséget - hangsúlyozta a Semmelweis Egyetem (SE) közleményben hétfőn, a diabétesz világnapja alkalmából. "Rövid időn belül két 1-es típusú cukorbetegséggel kezelt kisgyermek került veszélybe közvetve az interneten divatos szélsőséges diéta miatt" - emeli ki a dokumentum, Körner Annát, a Semmelweis Egyetem I. sz....

További tévhitek

Macoszról

Küldetésünk elősegíteni a cukorbetegek képzését, nevelését, oktatását, diabétesz témakörében. Honlapunk segítséget nyújthat mindenkinek aki cukorbetegséggel küzd, vagy a megelőzéséhez szeretne segíséget kapni.

Lexikon

Béta-sejtek

A hasnyálmirigy inzulint termelő sejtjei.   Mit kell tennem, ha cukorbeteg lettem? A tennivalókról itt... Tovább


A kosárban 0 termék van 0 Forint értékben

Hírlevél feliratkozás

Receptek

Sajtos-tojásos rizs

Sajtos-tojásos rizs
Főzzük meg!

Szavazás

Ön hogyan tölti 2012-ben a nyári szabadságát?


Régebbi szavazások

Időjárás

Budapest
05. 25.
P

Közepesen felhõs
Min-Max: 12 C° 21 C°

Közepesen felhõs

Útvonaltervező

Magyarországi autós utak tervezése


Címkék