Cukorbetegség, diabétesz, inzulin, egészség, allergia, anyatej, ekcéma.

Olcsóbb könyvelőt szeretnél? Kattints ide!

Részletek Még több tipp

Kövessen minket:


Cikkek

Cikkek

2011.09.27.


 Szólj hozzá itt 

Te is elmondanád a véleményed?

0 komment

A szoptatás mégsem véd az ekcémától?

Forrás: www.allergiakozpont.hu

Az allergiára hajlamos csecsemők számára hat hónapos korig kizárólagos anyatejes táplálás javasolt – olvasható a hazai szakmai ajánlásokban. Egy, az elmúlt hetekben napvilágra került kutatás szerint azonban az anyatej mégsem nyújt védelmet az ekcéma kialakulása ellen. Dr. Polgár Marianne, a Budai Allergiaközpont gyermekgasztroenterológus főorvosának segítségét kértük az ellentmondás tisztázásához.


Nem véd az anyatej az ekcémától

 

Ajánlás kontra kutatás

 

 

 


A British Journal of Dermatology folyóiratban került közlésre a King’s College London kutatóinak beszámolója, mely szerint nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy a gyermek legalább 4 hónapos koráig tartó anyatejes táplálása csökkentené a későbbiekben megjelenő ekcéma gyakoriságát. A vizsgálat során több mint 50 ezer, 8 és 12 év közötti gyermek adatainak elemzése során jutottak arra a következtetésre, hogy a szoptatás nem nyújt védelmet az ekcéma ellen. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása ezzel szemben a 6 hónapos korig tartó kizárólagos anyatejes táplálást támogatja, mint az ekcéma megelőzésének lehetséges módját.

 

Az anyatej értékes összetevői

 


A hazai szakmai szervezetek ajánlásai is a gyermek fél éves koráig tartó kizárólagos szoptatást javasolják. Az anyatejet a természet alkotta, ennél fogva a legtökéletesebb táplálék a csecsemő számára. Az anyatejben lévő immunanyagok számos betegséggel szemben jelentenek védelmet a csecsemő számára, ezért nem lehet a kérdést egyetlen kórképre, az ekcémára leszűkíteni – magyarázza a főorvosnő. Ezek között az anyatejben lévő fontos és immunológiailag aktív anyagok között újonnan felismert jelentősége van az anyatejben található több, mint 130 laktózból származtatható oligoszacharidoknak, melyek egy része prebiotikumnak tekinthető. A prebiotikumok fokozzák a bélben a probiotikumok termelődését és megtelepedését. Az így kialakult egészséges bélflóra védelmet jelent számos betegséggel szemben. Fertőzéses megbetegedések esetén az elfogyasztott pre- és probiotikum kiszorítja a bélben levő kórokozó baktériumokat, gombákat, gátolja a vírusok káros hatását. Hasmenéses betegségek alatt vagy után adva segít a normál bélflóra helyreállításában. Tudományos vizsgálatok igazolják a probiotikumok - és ma már a prebiotikumok szerepét - az allergia megelőzésében is.

 

Az anyatej és az allergia megelőzés

 


Az anyatejes táplálásnak döntő szerepe van az immunrendszer szabályozásában. A T-helper (Th) sejtek feladata az immunválasz irányítása. A Th2 sejtek irányítása alá többek közt az IgE (vagyis az allergiát okozó) antitesteket termelő immunsejtek tartoznak.
A Th1 sejtek irányítása alá tartozó immunsejtek között vannak azok, amelyek a szervezet természetes védelmet szolgálják és lehetővé teszik az alkalmazkodást a külső környezethez, beleértve a csecsemő és gyermekkorban bevezetésre kerülő új táplálékokat is. A születés után az újszülött immunrendszerében aktívabbak a Th2 sejtek, és gátoltak a Th1 sejtek. Az immunrendszer érése hosszú folyamat és ezt a kutatások alapján az anyatej segítheti a megfelelő irányba terelni. A Lancet és a Pediatric Allergy and Immunology folyóiratokban korábban megjelent vizsgálatok alapján az atópiás, vagyis allergiára hajlamos családok gyermekeiben anyatejtáplálás esetén, vagy probiotikumok adásával szignifikánsan kevesebb volt az ekcéma előfordulása. Ennek magyarázata, hogy az allergénnel történő találkozás esetén az anyatej védőanyagai és a probiotikumok hatására Th1 sejtes immunválasz alakul ki, elnyomva a Th2 immunválaszt.

 

 

Az öröklődés szerepe döntő az ekcémában

 

 


Ennek az a magyarázata, hogy az ekcémás bőrelváltozások hátterében még a csecsemők és kisgyermekek esetében is csak az esetek kb. 30%-ában lehet az étrendet felelőssé tenni a tünetekért. Ezekben az esetekben az anyatejtáplálás folytatása mellett a szoptató édesanya diétája megoldja a problémát, a gyermek bőre rendeződik. A hozzátáplálás idején pedig az allergiát okozó táplálékok kiszűrésével és elhagyásával megszűnik az ekcéma.
Azonban az esetek 70%-ában a csecsemő étrendje nem felelős a tünetek kialakulásáért, mert a bőr védőrétegében van egy olyan genetikailag meghatározott sejtanyag, amelynek a feladata a bőr védelme, ez a filaggrin. Ha ennek a mennyisége veleszületetten kevesebb, nem tudja megfelelően biztosítani a bőr védelmét és ekcéma alakul ki. Így lehetséges, hogy sokszor a szülő is ekcémás és a kisgyermek örökli a genetikai hajlamot. Ezt a bőrben lévő „gyengeséget” az anyatejtáplálás és a probiotikumok adása sem tudja kiküszöbölni. Ezért szükséges az ekcémás bőrű gyermekek folyamatos és gondos bőrkezelése, amivel tünetmentesség érhető el. Természetesen az anyatejes táplálással, a pre- és probiotikumokkal javítható a szervezet immunválasza és ezáltal az ekcéma lefolyása is enyhébb lehet.
Az életkor előrehaladásával a legtöbb gyermek remélheti, hogy megfelelő ellátás esetében megszűnik az ekcémája.

 

 

Az anyatej a legfontosabb táplálék

 

 


Az anyatejtáplálás minden kétséget kizáróan a legjobb táplálék a kisbaba számára. A nemzetközi és hazai csecsemőtáplálási ajánlások alapján ezért is javasoljuk 6 hónapos korig a kizárólagos anyatejtáplálást. Itt kell megjegyeznünk, hogy az immunvédelemtől függetlenül 6 hónapos kor után az anyatej már nem fedezi a kisbaba teljes tápanyag szükségletét, ezért mindig be kell vezetni a kiegészítő gyümölcs, főzelék, gabonafélék fogyasztást is. Egyénileg megengedett a hozzátáplálást szükség esetén már 4-6 hónapos kor között elkezdeni. A glutén minimális mennyiségének fogyasztása pedig az új ajánlások szerint a lisztérzékenység megelőzésében kifejezetten kívánatos ebben az életkorban.

Ossza meg!

Vissza: Cikkek
címkék: egészséges életmód

Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni


Hírek

cukorbetegség, inzulinrezisztencia, diabétesz, diéta

Az életmódváltás csökkenti a magas vérnyomás veszélyeit

  A Magyar Hypertonia Társaság 2005-ben indította el az Éljen 140/90 alatt! című országos programját a vérnyomás normális értékének széles körű megismertetése, valamint a...
cukorbetegség, inzulinrezisztencia, diabétesz, diéta

cukorbetegség, inzulinrezisztencia, diabétesz, diéta

Jobb mérési mód, mint a HbA1c?

 A HbA1c vizsgálat a szénhidrát anyagcsere állapot megítélésének arany standardja. Eddig is tudtuk, hogy a vizsgálatot megelőző 8-10 hét vércukor átlagát mutatja, viszont ezen...
cukorbetegség, inzulinrezisztencia, diabétesz, diéta

cukorbetegség, inzulinrezisztencia, diabétesz, diéta

Miért meghatározott a cukorbetegeknek a naponta fogyasztható tej mennyisége? Miért nem jó, ha reggelire több tejet iszik a cukorbeteg?

 A tejben szénhidrátforrásként részben egy kettős cukor (diszacharid), galaktóz, részben egy 6 szénatomos egyszerű cukor, laktóz (tejcukor) fordul elő. A szervezetbe jutva a galaktóz...
cukorbetegség, inzulinrezisztencia, diabétesz, diéta

cukorbetegség, inzulinrezisztencia, diabétesz, diéta

Mennyi alvásra van szükségünk?

  Az általánosan megfelelőnek tartott, elégséges alvásmennyiség nyolc óra; de vajon aki kilenc órát durmol éjszakánként, az túl sokat, aki hetet, az meg túl keveset? És...
cukorbetegség, inzulinrezisztencia, diabétesz, diéta

cukorbetegség, inzulinrezisztencia, diabétesz, diéta

Stressz és magas vérnyomás - Együtt jár?

 Kutatók arra hívják fel a figyelmet, hogy a krónikus mentális stressz és a magas vérnyomás közt összefüggés áll fenn. A krónikus mentális stressz többféle okra vezethető vissza.  
cukorbetegség, inzulinrezisztencia, diabétesz, diéta

Még több hír
1 2 3 4 5

Szakértőnk válaszol

Kedves Tamás! Mivel szóba kerültek az édesítők segítene abban, hogy a jelenlegi állás szerint mely...

Kedves Róbert!   Szinte minden cukorbetegeknek szánt könyv ezzel kezdődik. Mi legyen azzal a fránya cukorral? Fontos tisztázni, hogy vannak mesterséges édesítőszerek, és cukrot helyettesítő...

Még több kérdés

Kalkulátorok

BMI (body mass index vagy testtömeg index) megmutatja, hogy Ön túlsúlyos-e. Értéke 18,5-25 között normális, 25-30 között túlsúlyról, 30 fölött elhízásról beszélhetünk.




Eseménynaptár

2013 Május

H K Sz Cs P Sz V
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             

Programajánlat:

Kelet-Magyarországi Diabétesz Hétvége 2013

Kelet-Magyarországi Diabétesz Hétvége 2013

A hónap programjai
Éves naptár

Tévhitek a diabetesről

Lemondtam a szexről, kénytelen vagyok együtt élni potencia problémáimmal

Erre a mondatra is igaz, hogy a cukorbetegnek lehetőleg teljes értékű életet kell élnie. A diabéteszes férfiak körében meglehetősen gyakoriak a potenciaproblémák. De van megoldás! Szexuális zavaraival nem kell és nem is szabad együtt élni. Az országszerte működő andrológiai hálózat felkészülten várja a cukorbetegek jelentkezését.

További tévhitek

Macoszról

Küldetésünk elősegíteni a cukorbetegek képzését, nevelését, oktatását, diabétesz témakörében. Honlapunk segítséget nyújthat mindenkinek aki cukorbetegséggel küzd, vagy a megelőzéséhez szeretne segíséget kapni.

Agrároldal.hu: Minden, ami mezőgazdaság

Lexikon

Proinzulin

Az inzulin elválasztásakor keletkező "elő molekula", amelyből a C-peptid lehasadásával jön létre az... Tovább


A kosárban 0 termék van 0 Forint értékben

Get Adobe Flash player

Hírlevél feliratkozás

Receptek

Halpogácsa

Halpogácsa
Főzzük meg!

Szavazás

Melyiket szeretitek jobban és eszitek többször a zöldséget vagy a gyümölcsöt?


Régebbi szavazások

Időjárás

Budapest
05. 21.
K

Záporesõ
Min-Max: 9 C° 21 C°

Záporesõ

Útvonaltervező

Magyarországi autós utak tervezése


Címkék